Az egyszemélyes játékrészben három nemzet egy-egy katonáját testesítjük meg: ezek az amerikaiak, a britek és az oroszok. A küldetésekben azonban egyetlen alkalommal sem láthatjuk kívülrõl a három katona egyikét sem, sõt még csak meg sem szólalunk. Az amerikaiak részérõl egy gyorstalpaló kiképzés után a partraszállás éjszakáján kezdhetünk, amint deszantosként földet érve az ellenség háta mögött kell megtennünk a partraszállás elokészületeit. A harcok kibontakozása során aztán meglehetõsen gyakran elevenedtek fel elõttem az Elit alakulat címu filmben látott feladatok és jelenetek. A britek részérõl az SAS alakulat tagjaként különleges küldetésekben kell részt vennünk. Míg az amerikai és az orosz küldetésekben inkább a csapatban vívott harc dominál, a briteknél inkább magányos farkasok vagyunk. Orosz részrõl a sztálingrádi csatánál kapcsolódunk be az eseményekbe, itt gyakorlatilag az Ellenség a kapuknál címu film képsorait láthatjuk viszont. A három katona bár különbözõ helyszínekrõl indul, mindhármuknak egy a céljuk: eljutni Berlinig.
Általában egy nemzethez kapcsolódóan több küldetés is követi egymást, ilyenkor egy diavetítéssel egybekötött nagyobb eligazítást láthatunk a hadmûveletekrõl, az egyes küldetések elõtt azonban csak egy állóképen olvasható eligazítás tájékoztat minket a ránk váró körülményekrõl. Ez azonban nem azt jelenti, hogy ne tudnánk, mi is pontosan a feladatunk, ugyanis általában a játék grafikus motorjával készült bevezetõ képsorok alatt feletteseink minden lényegeset elmondanak, és a küldetések alatt a tájolón megjelenõ jelzések segítik a célterület felkutatását.
Egy küldetés alatt általában többször is változnak ezek a teljesítendõ feladatok, úgyhogy sokszor azt sem tudhatjuk, hogy egyáltalán mikor fog véget érni egy küldetés. A végsõ cél pedig lehet objektum(ok) megsemmisítése, objektum védelme, szabadító akció, vagy egyszeruen a pályán található ellenség kiiktatása.
A küldetések során legtöbbször nem jár sikerrel ész nélkül berontani mindenhova, gyakran kell guggolva lopakodnunk vagy lehasalnunk. A futás sebessége szerencsére éppen a normális, tehát se nem idegesítoen lassú, se nem irreálisan gyors, viszont ha csendes járásra, vagy jobb fedezékre van szükség, akkor valamelyik lentebbi testhelyzet jöhet szóba.
A feladatok teljesítése során a fegyvereken és a bombán kívül mást nem is nagyon kell használnunk, vagyis nem kell nyitható ajtókat vagy kapcsolókat keresgélnünk. A terep legtöbbször teljesen bebarangolható, igaz azért nem minden épületbe lehet belépni, és bár aknamezõ vagy egyéb le nem küzdheto akadály jelzi a pálya szélét, a szépen megalkotott távolban látszódó elemeknek köszönhetoen egyáltalán nincs beszorítottság érzése az embernek. Az elõforduló helyszínek szerencsére meglehetõsen változatosak: itt a teljesség igénye nélkül csak a gyárakat, városokat, vízierõmûvet, erdõt, fogolytábort, lövészállásokat és a hadihajót említeném.
|
A játékmenet további fontos elemei társaink és természetesen az ellenfél egységei, akiket mindkét részrõl meglehetõsen jó intelligenciával áldottak meg a készítok. A csapattársaink nélkül bizony nem is lehetne véghezvinni egy-egy küldetést, amit a játék mottója is sugall: "senki sem harcol egyedül". A mellettünk harcoló katonák gyakran biztosítanak számunkra fedezettüzet, vagy feltartják egy másik irányból az ellenséget, a mi feladatunkat azonban sosem végzik el helyettünk. Hasonlóképpen összedolgoznak az ellenség egységei is, sõt - bár már nem számít újdonságnak - azon se lepõdjünk meg, ha visszaküldik nekünk a gránátunkat. Ha ajtó elott kell átmenniük, akkor szépen fedezik egymást, és rögtön fedezéket keresnek - tehát tényleg a valóságnak megfelelõ taktikai elemekkel találkozhatunk. Azért a CoD-ban is meg lehet találni a mesterséges intelligencia hiányosságait, például amikor társunk a kapott lövés ellenére föltápászkodik, és menne tovább ahelyett, hogy fedezékbe húzódna, és persze a következo másodpercben már soha többet nem kelhet fel újra. érdekes megoldása a játéknak, hogy egyes kulcskarakterek (ha nem éppen õket kell megvédeni) sebezhetetlenek, hiszen ki adná nekünk a további utasításokat, ha meghalnának. Ezektõl az apróbb hibáktól eltekintve meglehetõsen reálisnak tûnnek csapattársaink reakciói.
|
|
Az alapfelszerelést jelentõ pisztolyon és gránátokon kívül még legfeljebb két fegyver lehet nálunk: induláskor természetesen a saját nemzet fegyvertárának megfelelõen, a játékmenet elorehaladtával aztán ki-ki saját ízlése szerint, vagy a muníció elfogyásakor felszedheti a kilott német katonák fegyvereit.
|
Az arzenálba minden nemzet részérõl egy-két puska és gépfegyver, egy-egy távcsöves puska, valamint korlátozott számban páncélököl a tankok ellen (de nem kizárólag), és végül korlátlan számban a puskatus tartozik. A játékban minden fegyverrel a "normál", vagyis magunk elott derékmagasságban tartott lövésen kívül célzott lövéseket is leadhatunk, ilyenkor persze a szemünk elé emelt fegyver miatt kevesebbet fogunk látni. A különbözõ nemzetek azonos kategóriájú fegyverei közti különbségbõl származó elõnyöket fõként a többszemélyes játékban lehet kihasználni. Találkozhatunk még több helyen letámasztott gépágyúkkal is, amiket szintén használhatunk, miután kiszedtük német kezelõjét, igaz, általában mire a gépágyúhoz érünk, már nincs kin kipróbálni, hogy vajon a németek ellen is olyan hatékony-e, mint ellenünk volt.
|
Külön ki kell emelni a CoD mindazon elemeit, amelyek eltérnek a normális játékmenettõl, és ezzel igencsak feldobják a játék hangulatát. Ezek a kocsiban és a teherautóban ülve végrehajtott küldetések, amikor nagy sebességgel robogva bizony néha meglehetosen hajmereszto manoverek közben kell kiloni az ellenséget; illetve az egyes nagy kaliberu fegyverek, mint például a repülotér légvédelmi ütege, amivel a ránk támadó Stukákat kell rendre utasítanunk - igaz közben a német gyalogságnak is odapörkölhetünk vele. Továbbá nagyon tetszett az a küldetés is, amikor egy tankot kellett vezetni, és egy kisebb páncélos - ütközetben lehetett kilapítani a németeket, utána pedig a tank ágyújával kicsit át lehetett rendezni egy falu házainak falait.
|
Az egyszemélyes játékrész egyetlen komolyabb negatívuma az, hogy rövid. Természetesen nehézségi fokozattól is függ - bár szerintem a CoD inkább valamelyik nehezebb fokozaton élvezhetõ -, de átlagosan 10 óra tiszta játékido alatt végezni is lehet az egyszemélyes résszel.
|
|
Ott ültem a gép elott, és hangosan követeltem, hogy "Ennyi, de hiszen én még akarok!?!". Igaz ehhez valószínûleg az is hozzájárul, hogy ha az ember egyszer meghal, akkor újratöltheti a hosszabb-rövidebb ideje készített mentést, és legközelebb mire ugyanoda ér, már tudja, hogy honnan fognak lõni. Ettõl eltekintve azt hiszem, nem vagyok egyedül, akinek feledhetetlen perceket okozott a britek által megvédendo híd, vagy Sztálingrádban megtartani az elõzõleg felszabadított épületet.
|
Ha elfogytak az egyszemélyes küldetések, akkor jöhet a többszemélyes játék! Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki a CoD többszemélyes játékmódjait is, hiszen felemelõ érzés csapatban mozogva, ténylegesen együttmuködve természetes intelligenciák ellen küzdeni, és az eszükön túljárva gyoztesként kikerülni. Már csak azért is ajánlhatom mindenkinek a többszemélyes játékot, mert a grafikus motor adottságainak és a nagyon jól optimalizált kódnak köszönhetoen nem követelmény a szélessávú kapcsolat, hiszen akár modemmel is élvezhetõ a játék: tapasztalataim szerint akár 33,6k-s modemmel is lehet próbálkozni, de 56k-s modem-kapcsolattal már garantáltan élvezetes játékmenetre számíthatunk.
|
|
A multiplayer részbe 5 játékmód került bele: Deathmatch, Team Deathmatch, Search and Destroy (cél a támadó csapatnak a két célpont valamelyikére bombát rakni és felrobbantani, a védo csapatnak ezt megakadályozni), Retrieval (egyfajta Capture the Flag változat, ahol csak a támadóknak kell megszerezniük
|
és visszajuttatniuk dolgokat) és Behind Enemy Lines (kevés támadó harcol sok védo ellen). Véleményem szerint a sima Deathmatch nem igazán passzol ehhez a játékhoz, hiszen kicsit illúzióromboló az azonos nemzetu "bajtársakat" nyirbálni. A pályák többsége valamiképpen módosítva került át az egyszemélyes játékrészbol, és bár szerencsére nem szimmetrikusak, mégis mindenki mindenhol találhat jó fedezéket biztosító pontokat. Ami a méreteket illeti: 8 és 40 résztvevõ közt minden pályán élvezetes a játék.
|
A többszemélyes játékmenet remek találmánya a KillCam, aminek segítségével megnézhetjük a minket lelõtt játékos szemszögébol az utolsó 5 másodpercet, hogy hogyan is ölt meg minket. Ilyenkor néha az ember elszörnyülködik, hogy mennyire óvatlan volt. A csapatjátékok esetében ha meghalt az ember, akkor azzal ki is esett az adott körbõl, tehát nincs azonnali újraindulás, legközelebb a következõ összecsapásban vehet részt. Mivel általában rövidebb (3-5 perc) ideig tart egy összecsapás, ezért nem olyan vészes, ha az elején kiesik az ember, és ezzel is rá van kényszerítve arra, hogy legközelebb óvatosabb és/vagy ügyesebb legyen. A kiesett játékosok szemléloként a pályán maradnak, és bármely játékos szemszögébol követhetik az eseményeket. Ennek és a KillCam-nek köszönhetoen nem is nagyon lehet mindig ugyanazon taktikát követni, hiszen a megölt fél a következõ körben már esetleg számítani fog rá, hogy megint ugyanúgy ne vérezzen el. Továbbá a fentieknek köszönhetõ az is, hogy nem igazán lehet kizárólag egy helyre lecövekelni, és mindenkit távcsöves puskával kiszedni, hiszen az ilyen játékosok hamar "lebuknak", és kiszavazzák õket a szerverrõl. Egyébként a nagyobb nyílt terû pályák állandó vitatémája a távcsöves puskák mellõzésének kérdése, ezért vannak olyan szerverek is, ahol egyáltalán nincs távcsöves puska.
|
A többszemélyes pályáknak csak egyetlen dolgot tudok felróni, mégpedig a pályakészítok hanyagságát. Vannak ugyanis olyan részek a pályán, ahova nem lehet bejutni, de még csak belátni sem játékosként (itt nem a pálya külsõ szélén kívül eso területre gondolok), és ide nem is raktak textúrákat a készítok.
|
|
Igen ám, de ha meghal az ember, akkor szemléloként "felmehet" magasabbra is, onnan viszont már belátni mindenhova, és ezek a textúrával el nem látott területek bizony hibásan jelennek meg. Ha már szépen felépítettek a készítõk nagy pályákat, akkor ezeken a kis részeken igazán kár volt spórolni.
|
Ami a játék grafikáját illeti: az Infinity Ward csapata remek munkát végzett a Quake 3 grafikus motorjával. Annak ellenére, hogy nem találkozhatunk forradalmian új technológiai megoldásokkal, nagyon látványos összkép tárul elénk. Ennek köszönhetõ az is, hogy bár rengeteg karakter rohangál a pályákon, és gyakran koncentrálódnak az akciók egy-egy területre, mégis akár egy szerényebb teljesítményu gépen is zökkenomenetes játékmenetet kapunk. A szép grafikai megoldások közül külön kiemelném a gyönyöru idõjárási effektusokat és a robbanásokat, valamint a szépen megoldott háttérben történõ eseményeket (pl. ejtõernyosök). Továbbá nem lehet szó nélkül hagyni az egyes katonák arcvonásait sem, amelyekrõl akár harctéri érzéseket is leolvashatunk. Hihetetlenül élethure sikerültek az egyes mozgások, kezdve a tûzvonalban lehajolva elõremenõ és sisakját fogó katonától a sebesült társát menekítõ katonán át a kerítést átugró katonáig.
|
|
Hanghatások tekintetében sem panaszkodhatunk a CoD-ra: az egyes fegyverek hangjai jól elkülönülnek, úgyhogy általában még azt is meg tudjuk mondani, hogy mivel lõttek le minket. Külön öröm volt számomra, hogy a harctéri spontán megnyilvánulások, amiket a katonák kiabálnak egymásnak,
|
nem ismétlõdgettek állandóan, hanem mindig valami újat, és sokszor humorosat hallottam. Itt kell megemlíteni azt a remek effektust is, amikor pl. egy tank belõ az ember mellé, akkor a légnyomástól a földre préselodünk, egy ideig csak homályosan látunk, és a fülünk is zúg. Az aláfesto zenét is tökéletesen eltalálták, és ráadásul nincs is állandóan, csak az éppen megfelelõ pillanatokban.
|
Mindent egybevetve a Call of Duty egy rendkívül jól kidolgozott játék, amely hangulatával és remek látványvilágával meglehetõsen nagy élményt jelent, még ha a rövid egyszemélyes játékrész miatt esetleg úgy érezzük is, hogy többet is szívesen ülnénk a játékba belefeledkezve. Akiknek tehát további rajtaütésekre viszket a tenyerük, azoknak azt javaslom, keressék fel a Call of Duty szervereket az interneten - mindenki meg fogja találni a számítását.
|
A leírás a www.pcdome.hu-ról származik, Viper leírása alapján.
A linket ajánlotta Terminátor
Rendszerkövetelmény:
- Processzor: Pentium III/Athlon 700 MHz
- Memória: 256 MB
- Optikai meghajtó: 8xCD-ROM
- Grafika: 32 MB-os DirectX 9.0a kompatibilis videokártya
Demo:
- Magyarított singleplayer demováltozat - Letöltés