A Sherman-es rombolástól a motorcsónakos akciókig a Call of Duty 3 elhozza képernyőinkre a második világháború legvéresebb és legkeményebb csatáit. Na de milyen is lesz pontosan a sorozat harmadik része?
„Huhh, az amcsik tényleg szeretik a háborút” - nyilatkozta az E3-on Atsushi Inaba, a Viewtiful Joe-t és az Okami-t is jegyző Clover Studios japán fejese, aki megjárta a kiállításon bemutatott összes virtuális csatamezőt. A Honor, a Duty és a Brothers szavak már egyet jelentenek a háborúval, az amerikai játékfejlesztő cégek pedig a történelmi összecsapások hivatalos beszállítói lettek.
Hányféle módon lehet még egy virtuális náci katona virtuális segge alá durrantani? Ez a visszatérő nagy kérdés tör borsot a Treyarch fejlesztőcsapat tagjainak orra alá, akik az Activision megbízásából készítik a Call of Duty sorozat harmadik részét. „Más sem jár a fejünkben” - mondta Dave Stohl, a Treyarch vezetője - „Úgy gondolom a játékosok már profin kiképzett világháborús katonákká váltak az utóbbi években, így ha eladható játékot akarunk készíteni, akkor valami olyat kell alkotnunk, melyet eddig még nem láttak a felhasználók. A nextgen konzolok ebben segítségünkre vannak, hiszen olyan erős hardvert biztosítanak, melyre bátran lehet építkezni. A nagyteljesítményű gépek egy új kaput nyitnak a játékosok előtt, a Playstation 3 és az Xbox 360 megjelenésével egy új időszámítás veszi kezdetét.”
A második világháború rendkívül jól eladható téma, legyen szó akár videojátékokról, akár mozifilmekről. A Call of Duty 2 az Xbox 360 legsikeresebb játéka lett 2005-ben, de vajon a gamerek miért szeretik jobban a több mint egy fél évszázada véget ért világégés reprodukálását, mint a távoli jövőbe elrepítő sci-fi akciókat? A kérdésre Dave mindössze annyit válaszolt, hogy „ez egy világ minden emberét érintő történelmi esemény volt, bárkinek a szülője-nagyszülője tud mesélni valami élményt, lakjanak akár az Egyesült Államokban, akár Európában, akár Ázsiában”. Ennek a mondatnak a tükrében már nem is olyan meglepő, hogy a nagy játékgyárosok sorra készítik a világháborús játékokat, és bár nekünk már a könyökünkön jönnek ki a náci hadvezérek és a szövetséges bátor gyalogosok történetei, azért töretlenül vásároljuk az éppen frissibe megjelent DVD-ket.
Az első dolog, ami szerintem mindenki eszébe jut, ha meghallja a nextgen szót, az az, hogy vajon milyen szép grafikát fognak ezúttal készíteni a játékhoz. A Call of Duty esetében sincs másképp, így ha megnézzük a képeket és a kiadott ingame videókat, akkor bizony savanyú szájjal konstatálhatjuk, hogy ez bizony nem egy csúcsszuper megjelenéssel bíró FPS, viszont annál izgalmasabb és akciódúsabb. A COD2-höz hasonlítva azonban bátran kijelenthetjük, hogy a karakterek itt még életszerűbben mozognak, a tárgyakat sokkal nagyobb felbontású textúrákkal vonták be, a speciális effektek, mint például a torkolattűz, a robbanások, a fények és a repeszek pedig ezúttal még lenyűgözőbb vizuális élményben részesítik majd a gamepad előtt ülőket. Alap dolognak tűnik, de remek látni, hogy a felszín reagál tetteinkre, így például a dobozokat és a korhadt gerendákat szét tudjuk lőni, a robbanások után pedig a földön egy kisebb kráter emlékezteti az arra járókat, hogy itt bizony egy hadsereg járt. A COD3-at működés közben látni nagy élmény volt nekünk is, főleg az, amikor egy több száz katonából álló osztag menetelt az E3 nagy kivetítőin. Félelmetes látvány, hogy az új nextgen technológia erőforrásait kihasználva mekkora tereket és milyen mennyiségű embertömeget képesek megmozgatni egy játékkal.
Az általunk kipróbált demó elején az eget kellett kukkolni egy távcsővel. Bár felhős délután volt, mégis teljesen tisztán és frankón láttuk a gyönyörűen megalkotott több tíz felettünk elsuhanó repülőgépet – melyek olyan pöpecül ki voltak dolgozva, hogy még a számukat is le tudtuk olvasni. Az egyiket ekkor hirtelen kilőtték, mire az őrülten füstölni és lassan zuhanni kezdett egészen addig, még egy hatalmas robbanást követően be nem csapódott egy közeli szántóföldbe. Mondani se kell, hogy remek élmény volt egy ilyet végignézni, s ekkor még nem hittük, hogy ennél izgalmasabbat is képesek mutatni az Activision-ös srácok. Távcsőnket ismét a szemünkhöz szegezve vadul kukkoltuk a tájat, míg nem az egyik domb mögül hirtelen feltűnt legalább 50 náci katona – mondhatni kicsit sem barátságos szándékkal. Perceken belül akkora csata vette kezdetét, melyet eddig még nem sok játékban láthattunk. Egy igazi invázió volt, egy valóságos földi pokol, egy felfegyverzett több százas embertömeg teremtette totális káosz, melyet csak úgy élhettünk túl, ha minden közelünkbe érő ellenséges katonát vad puskaropogtatással köszöntöttünk. Nem gyenge jelenet volt, így nem csoda, hogy még így pár hónappal a kiállítás után is élénken él emlékezetünkben.
A Treyarch-os srácok nem tettek be a demóba semmi olyat, mely egy percre is kizökkentett volna minket az élő csatamező és a második világháború generálta élményhullámból, úgyhogy bátran kijelenthetjük, hogy remek munkát végeztek. Apró érdekesség, hogy az eddigi „becélzom és lövök” játékstíluson kívül bekerült a játékba a korábbi részekben is ismert szemtől-szembeni verekedés egy átdolgozott verziója is. Eddig maximum odasuhinthattunk a puskatussal ellenfelünknek, most azonban már ennél komolyabb bunyó várható. Bokszolhatunk, kicsavarhatjuk a másik kezéből a fegyvert vagy megfojthatjuk saját puskájával, ha pedig nem vagyunk ennyire szívtelenek, akkor a lefegyverzés után őrizetbe is vehetjük, majd küldhetjük a hadifoglyok közé. Finomság, hogy a közelharcok közben percekig egymás arcába bámulunk az ellenféllel, aki minden mozdulatunkra különböző arcmimikával reagál.
A készítőkkel elbeszélgetve fény derült az azóta már nyílt titokként kezelt PSP-s verzió részleteire is. Ahogy már megszokhattuk a Sony kézikonzolos átiratoktól, ezúttal is kapunk egy kicsit az eredeti játékból, de kapunk újdonságokat is. A Call of Duty 3 PSP a nagytestvérhez hasonlóan a D-Nap utáni normandiai áttörést eleveníti meg, de kisebb változtatásokkal, melyek nem csak a küldetésekre, de a történetre is kihatással lesznek majd. Itt összesen 12 óra tiszta játékidő várható, hozzá csapva ehhez egy soha meg nem unható 4 játékos multiplayer módot. Csak remélni tudjuk, hogy a zsebkonzollal is hasonlóan jól lehet majd irányítani a játékot, mint az asztali erőgépekkel.
A Call of Duty 3 egyenesen a legkeményebb összecsapással, a normandiai áttöréssel kezd, majd innen vezet majd utunk Párizsba és a többi felszabadítandó ország központjába. A történetet a küldetések közti töltőképernyők mesélik majd el nekünk, ahonnan megtudhatjuk, hogy honnan jöttünk, merre tartunk, mik lesznek a következő végrehajtandó parancsaink. Örömhír, hogy ezúttal a már megszokott amerikai – brit – orosz – német négyszögön kívül beszáll a történetbe a lengyel és a kanadai hadsereg is, mely két új belépő ország egy-egy katonájának is belebújhatunk majd a bőrébe. A nemzetközi kapcsolatokat ápolva külön érdekesség, hogy britként harcolva nem kevés ideig a francia ellenállás tagjaival kell majd együtt dolgoznunk. A Treyarch-os srácok ezúttal a nyers erőszakon túl egy csepp kaland elemet is belevittek a játékba, így ne lepődjetek majd meg, ha hosszú párbeszédek szakítják meg az őrült mészárlást. A fent említett Dave Stohl szerint ezekre a társalgásokra azért van szükség, hogy több nézőpontból is megismerjük a körülöttünk zajló eseményeket és persze azért, hogy ne a rengeteg játékból visszaköszönő magányos katona szerepét vállaljuk fel itt is.
Dave bácsiék a Sony és a Microsoft konzolokon kívül persze elkészítik a játékot az idei E3 nagy sztármasinájára, a Nintendo Wii konzoljára is. Az eddig kikerült sajtóanyagokból kiderült, hogy a Wii-s verzió látványa nem tud majd versenyezni az izmos PS3 és a gyúrós X360 erőforrásaival, azért mégsem kell még leírni a Nintendo-t. A készítők elmondták, hogy a Nintendo Wii hátrányát kiegyensúlyozza az amúgy a Playstation 3-ban is használt szenzoros kontroller, mellyel üde színfoltot visznek bele a most amúgy is viharos játékvilágba. Itt nem a gombokkal fogunk majd nézelődni, hanem a távkapcsolót lóbálva kell majd közlekedni és azzal is kell majd becélozni az ellenséget. A dolgok jelenlegi állása szerint bár a PS3 is támogatja ezt a technológiát, ezúttal csak a Wii-s COD3-ban lesz ez kihasználva – ott pedig maximálisan.
A speciális effektekre visszatérve mindenképpen meg kell említeni egy új és vad ficsőrt, mely a szemtől szembeni összecsapások alatt kerül elő. Az ellenfelek okosak, nem gyökereznek le a tér közepére, hogy onnan kaszaboljanak minket, hanem mindig fedezék mögül lőnek majd. Ha a fedezék fából készült, akkor azt szét tudjuk majd lőni, ekkor ők egy oroszlánbukfenccel áthuppannak egy másik doboz mögé - egy szóval nem adják majd könnyen a bőrüket. Az időjárási hatások is kibővülnek a harmadik részben, így előfordul majd, hogy egy hatalmas vihar fellöki a fedezékként szolgáló hordónkat, de az ellenfél megzavarására szolgáló füstgránátjainkat is hatástalanná teheti. A vihar lengeti majd a fűszálakat, de a fák és a bokrok is hullámoznak majd, ha feltámad a szél. Esőzéskor nehezebben menetelünk majd a felázott talajon és a járművek is elakadhatnak a sárban, de ennél is érdekesebb, hogy a füst is életszerűbben viselkedik majd, így ha Jeep-el átmegyünk egy füstgránát vakította területen, akkor időszakosan ösvényt vájhatunk benne.
A cikk végéhez közeledve érdemes szót ejteni a Call of Duty korábban már bizonyított remek multiplayer játékmódjáról is. A Nintendo Wii-s verzióból sajnos a jelek szerint kimarad az online móka, de az X360-on és a PS3-on minden gond nélkül tolhatjuk majd az internetes játékot. A COD3-ban összesen 24-en tudunk majd csatázni, sőt ismét lesznek különböző képességekkel felszerelt beosztások is. Példának okáért, ha sniperrel szeretnénk lenni, akkor a katona gyengébben fog teljesíteni egy gépfegyverrel a kezében, csakúgy mint a felcser, aki gyakorlatilag a pisztolyon kívül semmi más fegyvert nem tud majd magabiztosan kezelni. Az eddig megszokott multiplayer játékmódokon kívül találkozhatunk majd egy újjal is, melynek neve War lesz. A War-ban a szövetségesek és a tengelyhatalmak mérkőznek majd meg egy terület stratégiailag fontos pontjainak elfoglalásáért. A Call of Duty: United Offensive-ben már találkoztunk vezethető járművekkel és bizony ezt a multiplayert sem ússzuk majd meg ezek nélkül. Lesz majd Jeep, oldalkocsis motorkerékpár, Sherman Tank, motorcsónak és egyéb finomság, melynek mindegyikéhez több ember szükségeltetik majd. A Halo-hoz hasonlóan itt is kell majd egy ember, aki irányítja a járgányt és kell majd egy vagy több másik, akik a fegyvereket kezeli. Bár én utálom, ha egy multiplayer FPS-t járművekkel rontanak el, az biztos, hogy a demó tanúsága szerint ezúttal remekül összerakták a játékot a Treyarch-os srácok, úgyhogy egy szavunk nem lehet a munkájukra. Nagyon várjuk a megjelenést!